2009-05-27

Barça

Årets idrottshändelse blev väl inte den höjdpunkt man hoppats på. Barcelona vann välförtjänt efter en OK match.

Jag hade bjudit hem några kompisar - i traditionell fotbollsanda ville de såklart dricka öl. Jag är inte lika förtjust i detta. Detta kan bero på att jag ärvt min fars fysiska egenskaper och behöver besöka toaletten stup i kvarten. Jag gör dock min kamrater till lags och köper hem en del. För egen del dricker jag vin, och tar emot allt hån med ett leende på läpparna, helt säker på min egen sexualitet trots påhopp.

På släppet för någon månad sedan så spontanköpte jag Meulenhof Erdener Treppchen Riesling Auslese 1994. Den fick offras nu för att kontra mot kompisarnas öl och popcorn. Först kan man kanske säga att den inte gör sig helt perfekt till just popcorn.

Om man bortser från matchningen med popcorn så har den en doft av söt torkad tropisk frukt. Fram emot andra halvlek så sluter sig doften något. Den har en tydlig karaktär av söt tropisk frukt med torkad aprikos och persika. I den ganska korta eftersmaken kommer en gummi och petroleumsmak in. Högst måttliga syror som gör att restsötman är det som man lägger märke till framförallt. Jag ska vara ärlig och erkänna att jag är inget stort fan av halvsöt riesling, och kanske inte gör vinet rättvisa i min bedöming. Men jag tycker inte det är speciellt minnesvärt. Det är absolut gott, men inget jag kommer att springa benen av mig för att köpa. Jag tycker nog personligen om mer syra i mina vita viner.

Å andra sidan slapp jag dricka öl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar