2009-05-26

En liten värld

Världen är bra liten när man kan springa på människor man aldrig träffat.

Denna story, som egentligen bara är ett sätt att säga tack, började för någon vecka sedan. Jag är då hemma hos Nettare och dricker Pure 2004. Diskussionen kommer in på hur man kan köpa Bordeaux-primörer utan att utsätta sig för SBs brödköer. Jag får då tipset att kontakta Niklas J som ska kunna de bästa ställena att köpa på. (Man kan nästan tro att formuleringen handlar om illegala droger, men i monopolets Sverige är det vin vi pratar om).

I vilket fall drar jag i väg ett mail till Niklas, som jag såklart aldrig träffat, utan allt för stora förhoppningar.

Det tar en dag så dimper ett svarsmail upp. Ett långt svarsmail som utförligt beskriver vart jag ska vända mig, vilka alternativ som finns och hur jag hittar det mest prisvärda. Några tips på områden som var bäst just 2008 smiter med också (högra stranden klarade sig bäst). Tacksam svarar jag, vilket resulterar i ett lång mailväxling där Niklas delar med sig av sin djupa kunskap om Bordeaux och hur man kommer över detta.

I morse åkte jag med fakirflyget till Bryssel för att återvända ikväll. Med lite tid över går man givet till vinbutiken på flygplatsen. Medan jag står och fingrar på flaskorna så hör jag några prata svenska bredvid mig "nej, jag har delat upp min blogg på fyra olika - inriktade på Portugal, Tyskland...."

Jag har givetvis inte koll på hela bloggsfären i Sverige, men jag känner till en person som har just fyra olika bloggar: Niklas. Jag måste givetvis fråga, och han får något förvånad erkänna att det är han. Jag har alltså lyckats springa på Niklas i Bryssel, och dessutom identifiera honom, utan att aldrig ha träffat honom innan. Vad är oddsen, menar jag?

Det hela resulterar i att jag får ännu mer tips om vilka viner som är prisvärd nu på Bryssels flygplats. Jag undviker att köpa på mig svindyra saker som jag bjuder Fasching på för att han ska gissa att det är italienskt. Jag köper två flaskor för 15 EUR styck. 2001 Château Greysac och 2000 Château Tour Bicheau. Denna typ och prisklass av Bordeaux är svår att få tag på i Sverige.

Så denna långa post kan tyckas vardaglig och meningslös, men det är egentligen bara en ursäkt att få säga tack till Niklas. Utan att någonsin ha träffat mig tog han sig tid att komma med tips och råd. Det gjorde mig på gott humör tidigare, och jag har berättat det för folk jag känner. Men nu fick jag en möjlighet att dela med mig till min oändliga läsarkrets.

Tack Niklas!

4 kommentarer:

  1. Rar historia!

    Du fick väl tips om Gute Weine - kanonbra tycker vi.

    SvaraRadera
  2. Nej det fick jag inte. Men Gute Weine låter som om det mest handlar om halvsöta tyska viner?
    :-)

    SvaraRadera
  3. Ulrik, Guye weine is the shit vad du än är intresserad av i Europa! Kolla in sortimentet och ge dem en chans. Bordeaux är de ruskigt duktiga på!

    SvaraRadera
  4. Oddsen för detta är 11:1. Bara att trycka in degen.

    SvaraRadera