2009-06-19

Varför!???

I dagens SvD finns ett helt uppslag om Sveriges landskap och dess olika, ja vad f-n ska man kalla det. Ni vet Landskapsblomma, Landskapsdjur osv.

Det visar sig att listan på saker man "utsett" i varje landskap aldrig, aldrig tar slut.

Landskapsdjur, landskapssvamp, fågel, fisk, insekt (här sparade man ändå lite ansträngning eftersom Blekinges landskapsdjur är just en insekt - ekoxen), blomma.

OK så här lång är man ju bara lätt undrande om varför, men OK har man mycket tid över kan man ju roa sig med att utse dessa. Men sedan kommer det:

Sten - Blekinges landskapssten är kustgnejs.
Äpple - Kom nu ihåg att det är Åkerö i Sörmland
Mossa (!!!!!) - Blekinge har blivit förärat blåmossan, medan Jämtland fått nöja sig med den kända piprensarmossan.
Ämne - Värmland har mangan. (lite komiskt att Sörmland fått Litium)

Men kom igen. Varför orkar bry sig, och vad har det för relevans? På vilka kriterier?
Och när man ändå var igång, varför inte lite mer moderna saker:
Landskapssmak på vatten (Lokas Jordgubb med Guava?)
Sjukdom - Gonorré är Bohusläns nya landskapssjukdom, medan Västerbotten fick lappsjukan. Utmattningsdepression i Stockholm (som ju borde bli ett eget län när man ändå håller på)
Efterrätt - Det var ett tag sedan jag flyttade från Blekinge, men jag tror de vill ha konserverat päron med after eight. I alla fall var det så när jag bodde där.
Stavfel - Blekinge får "extra u överallt" Sörmland får "alla ä blir e" Gotland får allmän dyslexi

Listan kan utökas i oändlighet. (Eller kanske helst skippas, för jag ser ingen mening med den ens från början. Om nu ingen ska se till att alla ekoxar flyttar till Blekinge)

Några fler förslag?

3 kommentarer:

  1. Hej Ulrik!

    Kul att se att du håller igång och njuter av livets goda...! Jag vill minnas att du hade klara tendenser åt det hållet redan i V-styret -95...

    Sköt om dig!

    // Konjären

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det är så schysst av gamla rävar att hålla sig anonyma. Speciellt inte mot gamla ordförande?

    Är det en BrAnders som visar sig?

    SvaraRadera
  3. mkt underhållande! Jag hoppas innerligt att dessa stollar inte är skattefinansierade...

    SvaraRadera