2009-07-26

Château Tour des Termes 2000

Dagens I-landsproblem är en överfull vinkyl där jag inte kan hitta vinerna jag vill komma åt. Den andra sidan av myntet är att jag ibland hittar viner jag inte har en aning om skulle finnas. Château Tour des Termes 2000 är ett sådant vin. Ingen aning om när, var eller för hur mycket jag köpt det. I vetenskapens intresse får jag ju testa. Dessutom slipper jag ju leta i de djupa gömmorna efter det jag hade tänkt. Halv-mogen Bordeaux kan väl ändå inte vara fel? Denna Cru Bourgeois har en mörkt vinröd färg med en tydlig tegelkant som skvallrar om de nio årens ålder. Plommon, utbrister sambon. Jag kan inte annat än hålla med, och lägga till en hel cigarrlåda med tillhörande tobak i. En trevlig doft som man kan sitta och sniffa på länge.

När jag väl sliter mig från sniffandet och smakar på det blir det en liten besvikelse. Det lever inte riktigt upp till vad doften lovar. En bra och ganska koncentrerad smak av plommon, som känns sötare i munnen än i näsan, och en hel del cederträ. Eftersmaken är också av anständig längd, och då tillkommer en del uppstramande tanniner. Men däremellan är det lite tunt. Smaken är lite vek i mellanpartiet, och känns inte riktigt balanserad. Det saknar lite struktur och balans, för att vara ett riktigt bra vin.

En sökning på nätet säger att det är gjort på 60% Merlot och 40% Cabernet Sauvignon. I Saint Estephe? En annan sökning säger att det verkar ha funnits på SB för 147 SEK någon gång i tiden.

Det var ett helt OK vin, men inte mer än så. Det hade nog inte (eller kommer nog inte, om jag råkar ha några fler liggande) bli bättre - känns inte riktigt som om det har kropp och struktur för det.

På en annan not, så drack jag en Bouscassé 2005 över de senaste dagarna. Mot bättre vetande så tyckte jag det var helt OK. Inget stort vin det heller, och jag hade inte något att jämföra det med parallellt, men till mat var det bra. Dessutom så hade tanninerna rundats av en del som gjorde det snällare än när jag drack det första gången. Nämnas bör kanske att dag två fanns det fortfarande liv, men den sista skvätten dag tre var ganska trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar