2009-07-21

Mas Foulaquier L'Orphée 2007

Efter en semester där drycken till stor del bestod av öl är längtan efter vin stor. Efter lite vändande på flaskorna drar jag en joker ur ekolådan från Vinik. Jag har ingen aning vad jag ska förvänta mig av Mas Foulaquier L'Orphée 2007. Men det visar sig att de har en väldigt informativ hemsida. Där kan intresserade läsa om biodynamisk odling, handplockning, lerig kalksten osv. Men vi vet ju alla att det roligaste är att smaka och då är det bra att veta att det är 50/50 Grenache/Syrah så man slipper gissa fel.



När jag sniffar på vinet förflyttar jag mig rakt in i en charkuteributik. Kött, blod, bacon och en del rökta toner är direkt tillgängliga efter öppnad flaska. När jag hämtar sig från den animaliska attacken så finns det en del mörk frukt också. På doften hade jag definitivt sagt dominans av Syrah, så det var tur jag tjuvtittade. En viss stallighet finns också så jag hade nog lagt in lite Mourvedre också i mixen.

Jag förväntar mig en veritabel grillkväll i munnen, men bjuds på lite mer än så. Men kanske inte så mycket mer. En medelfyllig smak, där rökt korv och bacon dominerar, sitter i ganska länge och stramas upp i slutet av fina tanniner. Jag försöker leta efter mer och hittar förvisso en del frukt. Det blir dock en lite monolitisk känsla - "bara" chark. Jag hade önskat lite mer komplexitet och mer frukt.

Det är ett ganska lättillgängligt och gott vin, inte så bråkigt och ungt som årgången kunde antyda. Lite mer tid kan säkert göra det ännu lite mjukare, och kanske något mer komplext. Dag två så har det lite mer att erbjuda än vid förstaserven dagen innan, även om det fortfarande är ett slakteri känns det som ett breddat utbud i alla fall.

Jag går dock inte i spinn på det, trots en diet på skräpvin och öl i Polen. Jag tycker det saknar en dimension och lite personlighet. Om jag jämför med Campredon som jag drack för ett tag sedan så hade der mycket högre charmfaktor och tilltalade mig mer. Absolut inget fel på vinet, men det är av Campredon jag kommer beställa mer av. Båda borde dock ha stor potential att sälja i Polen.

PS. Dagens trivia. Namnet L'Orphée kommer från en Afrikansk flyttfågel som sett över vingården.

2 kommentarer:

  1. Hej Ulrik, kul att läsa vad du tyckte. Vi beställde just 3 x Foulaquier i en blandad låda. 2007 Campredon är typ slut (surprise, surprise) för tillfället, men ny sändning kommer i mitten av augusti...

    Vi ses, nästa vecka är vi hemma i stan igen!

    SvaraRadera
  2. Jag hörde att Campredon är slut, men jag hoppas på mer i Augusti. Jag gillade L'Orphée, speciellt dag två, men kan inte köpa hur mycket som helst om jag inte får mer plats...
    Campredon var bättre enligt mig.

    Kul du är hemma snart igen - vi får prova något hott snart.

    SvaraRadera