2009-08-23

Uppladdning

Om cirka en vecka så åker jag på en liten semester till Piemonte. Boendet i Barolo är inbokat och ett par vingårdsbesök likaså. Lagom med lite mer ledigt efter några veckor på jobbet.

Som en uppladdning inför resan har jag försökt snöa in mig på Italienare, mer än vanligt. Det har väl inte alltid varit läge att anteckna eller analysera så noga. Men att skriva kort om vinerna bygger på mina egna förväntningar inför resan.

Paolo Scavino Corale 2006 släpptes nyligen på SB. Detta föll mig inte helt i smaken. Välgjort, men inte riktigt i min stil.

Gianni Voerzia Barolo La Serra 2003 hade jag liggande en flaska av. Perfekt för lite cellarthinning. Det är gott, men ganska långt från en topp-barolo, men vad kan man förvänta sig för det priset. Lite väl mycket ek. Jag ska snart dricka bättre Barolo....

La Spinetta Monferrato Pin 2005 hade jag av någon outgrundlig anledning en (1) flaska av. Man borde kanske spara, men om man bara har en så ligger den risigt till. Riktigt gott var den i alla fall redan nu efter lite karaff-tid. Skulle haft fler.

Gaja Langhe Sito Moresco 2006 är också ett urgott vin. Lite ungt och bråkigt, och resterande flaskor får ligga ett tag till. Det är lite knutet men öppnar upp sig och bjuder på härlig frukt efter ett tag. Jag får dock känslan av att det har mycket mer att bjuda på som inte riktigt kommer loss nu. Tyvärr är jag inte i Sverige när 07:orna släpps.

Kanske inte en så informativ post; Han dricker mycket vin och är grundlig i sina förberedelse, men den är bara ämnad åt att bygga upp mina egna förväntningar.



PS. Tack till alla som kommit med tips och råd samt hjälp mig en en del vingårsdbesök.
PPS. Jag är fortfarande lite chockad, och sönderskrapad, efter att ha blivit på-cyklad bakifrån på en gångbana under en löprunda. Ska man behöva ha cykelhjälm när man springer?

4 kommentarer:

  1. Trots att man knappt hunnit landa (mentalt) efter vår hemkomst från Barololand blir jag oerhört avis på dig som åker ner nu. Druvorna börjar byta färg, aktiviteten i vingård och vinkällare är på topp och alla restauranger kör för fullt efter sommarvilan.

    Ha det super!

    SvaraRadera
  2. Tack. Har du några specifika tips förutom det jag kan läsa om på din blogg?

    Inbokade besök än så länge är Scavino, Altare, Conterno Fantino och Matteo Correggia i Roero.

    SvaraRadera
  3. Låter som Ni prickat in några riktiga höjdare. Glöm inte Prod. di Barbaresco och de olika cantina comunale som finns i varje by med självaktning. Barolo, Serralunga och Castiglione F samt i Grinzane Cavour. Vågar du ska du också ge dig iväg till Dogliano och prova en unik Dolcetto. Ca 20 km från Alba.

    Dessutom restaurangerna - http://schiavenza.com/ing/azienda.asp, http://www.ristorantecollina.com/contatti.asp?lng=e,http://www.ristoranteletorri.it/web/,http://ristoranteserralunga.com/,

    - eller varför inte strosa omkring i Castiglione F och gå till La Terrazza och äta en FULL lunch med lite av varje eller likaså hos Baren mittemot Massolino i Serralunga.

    Detta är några tips som kommer till mig vid en snabb återblick.

    Dessutom ett suveränt vinställe vid foten av Borgen i Serralunga. Vi kallar honom Tjockisen och han har allt. Dessutom till salu. Prova deras Carne Cruda. Vi tror att mamman lagar till den. Grym.

    Får inte missas.

    SvaraRadera
  4. Stort tack. Återkommer med någon typ av rapport.

    SvaraRadera