2009-09-24

Kaffe

Det är skillnad på kaffe och kaffe.

Mitt kaffedrickande tog fart ordentligt under studentåren. 15 minuters rast per timme, och kaffe som kostade 1 kr per kopp. Om man hade egen kopp med, annars kostade det 5 kr. Upplägget befrämjade kanske snarast volym mer än kvalitet.

Sedan har man uthärdat allehanda kaffemaskiner på olika arbetsplatser. Beskt, bränt kaffe som i alla fall hjälpt mig hålla mig vaken. Jag tog mig dock samman och köpte en esspressomaskin förra året. Förvisso en helautomatisk, men det passade min lathet. Till saken hör att vi hade en exakt likadan på jobbet, där den blivit så uppskattad att den i dagarna precis passerade 3000 gjorda espresso.

Sedan träffade jag Alexander och Per som har en annan dimension i sitt kaffeintresse. Förutom espressomaskiner som kostar som en enklare bil, så är det speciella urspungskaffen från utvalda gårdar rostade i speciella rosterier. Jag gick på en kaffeprovning och fick prova kaffe som smakade allt från rabarber till svarta vinbär, tillsammans med den klassiska rostade kaffesmaken såklart. En fascinerande upplevelse!



Speciellt utvalda bönor, som är helt mogna, från utvalda gårdar och plots. Låt sedan bönorna behandlas varsamt och med endast en mild rostning för att bevara smakerna i kaffebönan, och inte låta de brända rostade tonerna ta över och dölja alla svaghetet. Ungefär så låter receptet för ett riktigt bra kaffe. Påminner mig en hel del om vin...

Per har sedan dess gått och vunnit SM i kaffeprovning, eller koppning som tävlingsformen heter.

Svensk mästare koppar kaffe

Själv har jag tvingats uppgradera mitt kaffe från det man köper på Daglivs, till att köpa färskt rostade bönor från Alexander och Per själva eller Johan& Nyströms bönor. Ohh, så gott! Men tyvärr betydligt dyrare än Gevalia i halvkilosförpackningar.

I vilket fall kan ni nu få ett smakprov!. Den 29 September kl 19-21, så kommer Per att vara hos Box Experience i Sturegallerian, och visa hur man gör perfekta espresso och låta er prova olika kaffen. Det är en "after hours" hos Sturegallerian där alla butiker ska ha extra öppet.

Så om ni vågar riskera framtida dyrare kaffe, kan jag verkligen rekommendera att ni går och provar hur kaffe verkligen kan smaka.

2 kommentarer:

  1. Kaffe. Kanske ska satsa på det i oktober när jag har min vita månad?

    SvaraRadera
  2. En kaffegök, vart räknas det?

    Men det kan vara ett tips annars, inte som vin, men fantastiska smakupplevelser.

    SvaraRadera