2009-10-22

2008 Ginestrino Conterno Fantino

Efter att ha provat vad som för mig är en årskonsumtion av Bordeaux i en lärorik provning i går, var det dags att komma hem. Till Italien. Inte så att jag har något emot Bordeaux - bara mot att jag spenderat alldeles för mycket på Rauzan-Ségla 2006. Jag letar snabbt i skåpet och hittar ett resultat av sommarens besök. Gratis är gott- med andra ord, jag fick flaskan.


2008 Conterno Fantino Ginestrino Langhe Nebbiolo känns ganska sluten i doften, men efter ett tag i glaset med lite luft kommer det lite mer. Ljusa röda bär och en del nypon. Lite balsamico och tallbarr får man med på köpet.

I munnen ger vinet en slank munkänsla med en hel del tanniner som håller frukten i ett ganska stramt grepp. Jag trodde gårdagen hade gjort mig immun mot tanniner, men det här biter tillbaka på ett ganska skönt sätt. Det bjuder på mer frukt än vad doften låter en ana. En del syrliga röda vinbär och lingon, men även lite mörkare frukt fyller ut ganska bra och kan matcha tanninerna. Speciellt efter en timme eller så med luft. Jättegott och läskande att dricka.

Eftersmaken är kanske inte den fylligaste, och vinet blir kanske lite, lite snipigt när frukten tappar en aning kraft mot slutet. Men annars är det ett gott, relativt enkelt vin, som gör sig bra till lite krämig mat. Kan mycket väl vara ett alternativ till Spinettas Langhe Nebbiolo som kommer i novembersläppet. Vinet importeras av Origo Wine, och för tillfället finns 2007. Minnet av det när det provades på plats var att 2007 var ganska likvärdig, men kanske med ett uns mer komplexitet, men lite mindre kraft. Snäppet slankare. Kanske - jag är dålig på att hålla smakförnimmelser i minnet i ett par månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar