2009-11-06

Alkoholpolitik för finsmakare

Vår affärsidé
Systembolaget ska sälja alkoholdrycker med ansvar och överträffa kundens förväntningar genom att ständigt utveckla sortiment, kunnande och service.

Vår vision
Systembolaget skapar god dryckeskultur, där alla kan njuta av Systembolagets drycker utan att skada sig själva eller andra.

Efter att ha skummat igenom Systembolagets lanseringsplan 2010 (hade jag skrivit ett så flummigt dokument hade jag rättmätigt fått sparken), och flexat en förmiddag från jobbet för att stå och köa för att få några åtråvärda flaskor i nyhetssläppet, så har jag funderat på vedermödorna med att vara vinälskare i Sverige. Man skulle kunna lista Systembolagets tillkortakommanden tills tangentbordet behöver bytas ut (sa någon internetbeställning 2009?), men låt oss hålla oss kort och stanna vid utbudet:

Systemet med ett fast sortiment där viner måste finnas i stora mängder så det kan säljas i hela Sverige under ett år för att platsa, gynnar knappast några högkvalitativa viner. Samma sak med nyheterna som ska finnas under sex månader - stora volymer. Då återstår nyhetssläppen då det kommer ett fåtal flaskor av varje vin till vinkällarbutikerna, vilket leder till köer långt innan öppning, och att endast de som kan vara lediga från jobbet (och bor i storstad) kan köpa något. Metoden med maillistor och andra upplägg i övriga delar av världen kanske inte skapar lika mycket "rättvisa" men å andra sidan så slipper folk förnedras med att stå en timme i kö för att köpa en av 48 flaskor Amon-ra.



Effekten är att utbudet av "finare" viner i prisklassen ovan 200 kr är dålig. Effekten är också att det inte finns någon möjlighet att köpa lagrade viner. Dessutom finns det stora stora luckor i det som borde kunna attraktivt för många. Det som ofta nämns är Bordeaux runt 150-250 kr, viner runt 100-lappen som görs i små volymer, osv.

Men när jag tittar i Systembolagets försäljningsstatistik så förstår jag det. De säljer cirka 160 miljoner liter vin per år. Av dessa är ca 50% BiB(!!!). Vin på flaska som kostar över 150 kr (skalan slutar där) står för 700 tusen liter, dvs. ca 0.5% av volymen, givetvis betydligt högre i värde, men max några procentenheter. Det är ju inte förvånande att Systembolaget inte lägger något fokus på den lilla andelen av försäljningen av vin. Det är inte det som skapar "kundnöjdhet" i några större skaror människor.

Ärligt talat hade jag gjort likadant själv om jag drivit ett företag (som skulle tjäna pengar och var konkurrensutsatt). Detta kan man givetvis vara frustrerad över och tycka är uselt - är man ett monopol får man se till att serva hela marknaden och inte bara den dryckeskultur man befrämjar med sina BiB. Tack vare den ständiga propagandan som pumpas ut om hur vi svenskar inte kan ta ansvar för vårt eget drickande, och att vi har världens bästa sortiment (Nej, det har vi inte!!!!) så finns det övertygande politiskt stöd för dess fortlevnad. Dessutom finns det ganska stort folkligt stöd - vänner som jag ser som allmänt begåvade säger att de gillar SB då de har bra priser och så bra utbud.

Så man kan klaga sig trött på det. Men om man inte ska börja lägga 25 miljoner årligen på propaganda (det är vad SB lägger på annonsering) eller blir politiker för att driva igenom en förändring måste man fundera på alternativen. Vad kan man göra?

Det första är ju att gå in i beställningsortimentet. Där finns ett ganska stort urval av intressanta viner. Att det sedan ofta blir fel årgång eller att vinet är slut är väl saker man får leva med. Och att det blir dyrare och kostar extra för importören, då Lagena vill ha 50 kr eller så per flaska i för logistiken (?). Men här finns det intressanta saker att hämta. Titta där. Systembolaget vill nästan gömma det känns det som - då det är besvärligt, men ge inte upp!

Sedan har vi "privatimporten". Här kan man via olika importörer få tag i en hel del intressanta viner. Det är förvisso lika plågsamt som att dra ut naglarna med tång, där man måste fylla i speciella formulär, tacka ja till priset man blir erbjuden, gå till butiken och betala handpenning, vänta och sedan hämta ut vinet. Jag håller själv koll på 2-3 olika importörer och vad som kan komma i listorna. Det kommer roliga viner där - leta upp importörer du gillar och gå med på deras maillistor för att se vad som kommer.

Men sedan har vi hela övriga delen av världen. Det är då man kan se vad som verkligen kan erbjudas i former av sortiment och hur man kan presentera vin. Jag köper numera en hel del via Berry Bros & Rudd. De har en hemsida som borde få SB att skämmas och priser på Bordeaux 2006 som borde få en del på SB att söka nytt jobb. Det kostar förvisso en del att ta hem vinet, betala frakten och skatten (som också gjorts som en krånglig process där internet revolutionen måste tränga sig ut i de sista alveolerna), men totalt sätt blir det ofta samma pris som i Sverige och du slipper förnedringsköa. Andra exempel är GuteWeine, Wein Weber, Superiore i Tyskland - urvalet på t.ex Italienska viner gör mig lycklig. Farr Vintners är en annan erkänd handlare. Urvalet är stort och priserna, trots frakten, alldeles rimliga.

Jag tror det bara är att kapitulera. Systembolaget kommer inte ändra sig - de är inte intresserade av att erbjuda bra utbud av viner och bra service till den grupp av vinintresserade jag tillhör. Politiker och allmänhet tror på deras förträfflighet, då de själva annonserar om den och betalar undersökningar för att "bevisa" den. De som är i vinbranschen kommer knappast att ta strid eller väcka debatt, då de är helt beroende av dem som enda kund för att sälja till privatpersoner.

Vi får alltså nöja oss med alternativen. Leta utomlands, och speciellt åka på resor där man (hör och häpna) får prova vinet man ska köpa. Tänk dig du får prova produkten innan köp. Systembolaget säger att de står för 57% av försäljningen av alkohol, där resten är restauranger (17%) och övrigt införsel från utlandet. Det förtjänar att vara mer.

Nu har jag avreagerat mig. Nu ska jag dricka en flaska Graillot Crozes Hermitage 2007 som jag köat och frusit mig till.

PS. Med detta sagt vill jag bara säga att en del personal gör så gott de kan. De på Fleminggatan som numera känner igen min röst på telefonbeställningarna är t.ex. väldigt serviceminded.

5 kommentarer:

  1. Undrar om inte SB:s utbud, och framförallt prisbild, har förändrats en hel del sedan jag var hardcore-vinfreak i början av 90-talet. Kanske ska jag tänka om och inse att det kanske ligger något i det du säger, om och om igen?

    På "min tid" åkte folk från England och Frankrike för att fynda på SB när ex DRC släpptes. SB hade allt för alla och till riktiga fyndpriser, även om man jämförde med stora vinhandlare i Europa och till och med priserna på vingårdarna. Och nu tror jag mig förstå varför. Det beror på avregleringen så klart!

    Vin&Sprit förlorade monopolet och kunde inte längre representera ett helt land när de var ute och handlade. Och så blev det som det blev.

    Den naturliga följden av att bryta upp V&S monopol (vilket naturligtvis var ett riktigt beslut eftersom vi inte är Nordkorea) borde således vara att bryta SB monopol. Vilket jag anar av ditt inlägg är något du kan tänkas hålla med om.

    Vi är således, för första gången, överens i alkoholpolitiken du och jag! Det tog bara lite tid för mig att inse.

    Däremot tror inte jag att utbudet blir bättre. Till en början dyker det nog upp en och annan trevlig vinhandlare i storstäderna men eftersom vi vinsnobbar utgör en liten, liten minoritet så tror jag att de får svårt att överleva. Däremot kommer "ICA's egna viner" att kunna inhandlas utan att stå i alltför långa köer.

    Så lite orolig är jag nog ändå.

    SvaraRadera
  2. Visst kan det finnas kap på systemet, ibland. Men ibland så är det helt ute och cyklar, som jag skrivit om tidigare. De har ingen koll på marknadspriserna för BDX, verkar det som. Men det brukar väl vara så för monopol?

    Jag tror inte att det skulle blir någon försämring av sortimentet. Visst kommer ICA har BiB i mängder, men varför skulle vi få det sämre än i Danmark?

    Det finns ju uppenbart ett behov av en high-end vinhandel, så varför skulle det behovet inte fyllas? Var det tillåtet så kan jag lova dig att det skulle öppnas illa kvickt.

    SvaraRadera
  3. Anonym importör som äger en Ultra One06 november, 2009 23:32

    Jag blir nästan gråtfärdig, Ulrik.

    Men kunde tro att en dammsugarförsäljare kunde vara så klarsynt?

    Årets bloggpost i sin kategori.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig i stort i eländesbeskrivningen. De små ljusen i mörkret är hos enskilda individer på SB. Personalen på Globens SB tar emot mina beställningar på e-post och telefon. När vi köade till bordeaux 2005-släppet kom de ut med kaffe till oss frusna i kön (lite soppköksvarning...). Kunskapen på vinkällaren på Regeringsgatan är också enastående. Som helhet är det mörkt, dock.

    SvaraRadera
  5. Ulrik, tack för att du hjälpt mig...att få klarhet genom statistiken...50% BiB. Jag ändrar nu min uppfattning från att Systembolaget har bra service till att det suger...musten ur alla som vill ha något vin av kvalitet. Får lägga all min kraft på att köpa kvalitetskaffe i framtiden då det är ett område där det ännu inte finns ett monopol i Sverige.

    Från en annan dammsugarjobbare!

    SvaraRadera