2010-01-04

Rea på Systembolaget

Man blir nästan förvånad över att Systembolaget kan ha sänkta priser på vin. Tänk om folk köper det, blir berusade och begår brott eller skadar sig själva. Det är vad vi svenskar ju gör om vi får tillgång till för mycket alkohol. Om man får tro monopolivrarna i alla fall.

Men med jämna mellanrum händer det osannolika - Rea på Systembolaget. Alla röda viner och alla vita viner. Champagne eller Starkvin (mest glögg). Lite Dufvenkroks någon?


Nu vet jag inte vad det är som styr vad systembolaget rear ut och inte. Är det viner de själva köpt in och sedan inte får sålt? Det verkar finnas en hel del spanska viner i vilket fall. Skulle inte förvåna mig om en del av Bordeaux 2006 snart kommer att finnas i utbudet också, med tanke på systembolagets priser på dem. Är det bara jag som inte kan hitta en sökfunktion för årgång på systembolagets hemsida, eller är det så att monopolet bestämt att det inte är någon som vill söka på det?

Själv blir jag mest intresserad av Cascina Francia 2003, eller några av de Bourgogne 2006 som finns. Men nu åker jag till Singapore, så det blir inget med det. Missar dessutom BBRs erbjudande som släpps i morgon. Och ingen Cannubi Boschis blir det denna gången heller.

Jag kan i vilket fall åka med trygg förvissning om att även systembolaget måste anpassa sig till vad kunderna vill betala, och sänka priserna på det som inte säljer. Mellandagsrea på systembolaget!

9 kommentarer:

  1. Detta har jag vänta på i månader. Saldot på regeringsgatan har stått still länge nu.

    Maculan Fratta 2005, 399 pix. It´s a Bargain!

    //Martin W

    SvaraRadera
  2. Det finns alltid viner till nedsatt pris på SB. Hur intressanta dessa är kan dock variera men det senaste året har de bl.a. reat Tua Rita, Giaconda och Virginie de Valandraud. Inte så dåliga saker. :-)
    Några gullepussar blev det allt idag!

    SvaraRadera
  3. Jag såg det i kommentarerna till FV senare. Skillnaden mellan vanliga FTG och SB är att de vägrar att tala om att de sänker priserna. Inte riktigt som alla andra.

    Man måste med andra ord leta själv.

    Var inne på SB en gång när en kund frågade om vilka priser som var sänkta, och personalen VÄGRADE berätta det.

    - Vi jobbar inte så.

    :-)

    SvaraRadera
  4. Apropå din önskan om årtalssökning på SB.
    Om man skriver ett årtal i fritextsökningsfältet får man upp alla viner med angivet årtal.

    Sedan kan lite sorterande behövas för att få ordning på listan, men det fungerar.

    Så enkelt är det. :)

    /claes

    SvaraRadera
  5. Ah, missade en sak.
    En bock i rutan "Nedsatt pris" när man söker ger viner med reapriser.
    /claes

    SvaraRadera
  6. Rutan med nedsatt pris har jag hittat, men hade inte tänkt på att söka årtal på fritext. Lysande användarvänlighet. Men å andra sidan så skulle kanske användarvänliga lösningar göra att folk köper mer.

    Mer BiB, utan årgång!!

    SvaraRadera
  7. Du vet det säkert redan men om man tar fram en lista med viner, t ex röda viner - Italien - Barolo, så kan man klicka på årgång och då blir listan sorterad på årgång, mycket praktiskt!

    SvaraRadera
  8. Jo jag vet jag kan sortera. Men jag kan inte söka efter årgång (annat än i fritext). Om du vill se hur man kan göra en bra sida, titta t.ex. på www.bbr.com sökbar, och med mycket info om vinerna. En sådan sak som smaknoteringar som säger ngt. Information om producenter mm....

    SvaraRadera
  9. Per, Kul med en löpare som även njuter av vin. Själv får jag väl räkna mig som en vinnjutare som även löper (om 1:42 på halvmaran räknas). När jag läser om hur du sprang från Barolo upp till La Morra blir jag imponerad. Jag blev svettig av att ta bilen upp. Hoppas det var svalare för dig än när jag var där.

    /Ulrik

    SvaraRadera