2010-05-23

BYOB - Singapore

Det är inte bara sex som är roligare när det inte utövas på egen hand - BYOB är ett exempel. Men nu är det vad som står till buds.

Jag har smugglat med mig en 2004 Giacosa Fratelli Barbaresco Basarin, som släpptes på SB för snart två år sedan. Producent håller till i Neive, och håller sig undan från webben, så det är inte helt enkelt att hitta så mycket information om den. Här kan man dock läsa att de ligger granne med Bruno Giacosa, under avdelningen nödvändig kunskap.

Till en snabbt ihopslängd pasta att avnjutas på balkongen får den visa vad den går för, med lite flaskålder och och därtill en varm transport till Singapore.



En medelfyllig färg som fortfarande drar förvånande mycket mot det blå violetta. En traditionell, om än ganska generös, nebba-näsa med hallon och skogsbär, en del mandelmassa och lösningsmedel och med parfymerad handtvål och rosor på toppen av det. För att göra en riktigt intresserad kastar även lite kryddiga örter och barr in i mixen. Vid ett tillfälle hittar jag även rostat kaffe i doften, men senare kan jag inte återfinna det.

I munnen är vinet ganska fylligt, för att vara en barbaresco vill säga. Tillsammans med de chokladiga tanninerna kläs hela gommen in i en matta av hallon, nypon och röda vinbär.I eftersmaken framträder en uppstramande chokladbitterhet, som är rätt behaglig. Den givmilda frukten behöver nog den smått strama kostymen den fått, det hänger ihop bra helt enkelt. Är det något jag hade önskat mer av är det högre syror - det känns lite platt. Med det sagt är det gott, speciellt till maten.

För de som vill ha sitt vin med lite av de unga tanninerna kvar, så tror jag nästan att detta börjar närma sig sitt drickfönster. Det kan givetvis lagras tills man får något snällare tanniner, och mer tredjehandsaromer.

Så här kul kan man ha med en BYOB på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar