2010-07-17

Hårdträning

Det är inte lätt att anpassa sina preferenser till Australien, men ve den om ger sig. Och när Denise Wine Shop lockar med 18% rabatt på hela sortimentet så gör jag en tur.

Den mycket trevliga expediten är hjälpsam. Och det behöver jag då jag inte har koll på producenter och årgångar. Jag blir dock lite tveksam när hon undrar om jag provat en Merlot från Bourgogne. Jag måste erkänna att det har jag inte.


2007 Kaesler Old Vine Shiraz. Gamla stockar (44 år) från Barossa. Jay Miller skriver "Structured and firm" och ger det 91p. Endast S$ 70, dvs 380 SEK. Något att prova på?

2005 Yarra Yering Dry Red #1. En bordeaxblandning från Yarra valley, där den nyfunna "vännen" Miller givit det 93+. Kanske kan vara något som faller i smaken. Ska lagras i 10 år sägs det, men temperaturen här borde dra ned det till några veckor... Dryga 470 kr, efter rabatt.

2005 Glaetzer Godolphin är ett annat  spontaninköp från Barossa, men den gode herr Glaetzer har jag ju stött på förut. Shiraz/Cab Sauv. Miller säger att den går att dricka redan nu. 410 kr.

2007 Two Hands Coach House Block Shiraz. Ingen aning varför jag köpte den, men Jay skulle inte misstycka då han krämade på med 94 färska pinnar. Jag kunde kanske satsta på mer variation, då det är ytterligare en Shiraz från Barossa. 540 kr. Det kostar på att vara spontan.

2003 David Franz Alexanders's Reward Shiraz/Cab Sauv. från Barossa.Sonen till Peter Lehmann, som tydligen gjorde vinet i Peter Lehmann Winerys källare. 450kr.

Det är ju inga billiga läropengar, men det är ju lika bra att börja prova. Och gårdagskvällens "billiga" Wolfblass gjorde ju ingen överlycklig, så jag får väl ta ett steg upp om jag inte ska smuggla eller dricka Tiger Beer framöver.

Undrar om något faller mig i smaken?

3 kommentarer:

  1. Yarra Yering! Gav No.2 en 94-taggare häromveckan! Enormt bra i en lite svalare stil. Bäst andra dagen så det här är grejer att dekantera i god tid!

    Syrorna i Yarra Yering är fantastiska när de lyckas så jag hoppas du gillar. Gav £35 för 2006:an så ditt pris är inte alls tokigt.

    SvaraRadera
  2. Var det #2 2006? Och #2 är väl en Rhone blandning?

    De har #2 2007 för samma pris. Men jag får väl prova först för att se om jag gillar stilen.

    SvaraRadera
  3. Jepp, tvåan är shiraz, viognier och marsanne. 2006:a.

    Och förresten; om du är skeptisk till Miller så är det nog läge att följa de som verkligen kan Australien in och utan; ingen har väl mer kunskap om aussies än James Halliday.

    http://www.winecompanion.com.au/#

    Och som sagt; på NZ är det Bob Campbell som är värd lyssna på.

    SvaraRadera