2010-08-31

I forskningens tjänst

University of Adelaide skickade en förfrågan till alla på Denise Wineshops maillista om man vill vara med på försök för ett forskningsprojekt. Det kunde ju vara intressant, tyckte jag, och anmälde mig. Jag glömde bara läsa det finstilta. 

Forskningsprojektet drivs av den beteendevetenskapliga institutionen. Man ska inte prova vin.

Framför mig står 30-talet olika vinflaskor med olika etiketter. Allt från de med teckningar på till de som försöker likna lite mer klassiska. Helt påhittade namn. Vad skulle du betala för en sådan flaska? Vad skulle du tro innehållet bjöd på för vinupplevelse. Vilken skulle du ge bort till din chef, bjuda på på en fest och dricka hemma själv? Hur ska jag kunna svara på det - det är ju bara hittepå! Det finns ju inget innehåll. Jag skulle aldrig bjuda på något där jag inte visste vad det var i. Än mindre ge bort det som en present till chefen -  lite vill man ju vårda sin karriär. Och jag skulle inte betala ett öre för en flaska med en kille som äter majskolv på.


Sedan ska jag fylla i en undersökning om vad jag kan om vin. Inte mycket visar det sig. Vad svarar man på frågan varför man dekanterar vin a) för att ge det luft, b) för att bli av med sediment, plus några alternativ till där man fick välja endast ett. För att imponera på gäster finns inte med som alternativ. Eller; Vad använder man termen "green" i ett vin om a) färgen, b) syran c) tanninerna.

Jag fick i alla fall en voucher på S$ 20 för besväret. Taxin dit kostade S$17 - sedan skulle jag ju hem också.

Hoppas deras forskning går bra.

1 kommentar:

  1. Rätt åt dig! Förlåt men det var verkligen riktigt roligt - och roligt skrivet!

    SvaraRadera