2010-12-01

2006 Château de Reignac

Så nära en "First Growth" jag har råd att sträcka mig. I alla fall enligt den här videon.



Ungt mörkt blåviolett.

Nu är det här vinet 5 år yngre, och blindprovning är ju alltid blindprovning. Men för de 169 kronor i BS som 2006 Château de Reignac kostar så är det värt ett försök. Reignac är känd för att vara en toppklass Bordeaux Supérieur

Tät doft av vinös cassis, men även av sött kaffe och mörk choklad. Både cigarrlådan och cigarrerna har fått följa med nere i doftblandningen.

75% Merlot, och 25% Cabernet Sauvignon och 19 månader i ny fransk ek. Det är receptet som Rolland varit med och tagit fram.


Smaken är fulladdad med körsbär och cassis. Tätt och fylligt ut i en ganska lång eftersmak. Fortfarande sträva tanniner som ger tänderna och tandköttet en rejäl omgång. Nästan lite bläckigt. Något tunt i mitten kanske, men bra struktur och bra frukt - inte illa alls. 

Klart gott, och vet inte om man får så mycket bättre Bordeaux för de pengarna?

BTW, tips på julklappar, om man nu inte måste ha dem av det kluckande slaget.

5 kommentarer:

  1. Tack, Ulrik, för att du påminnde mig om den "malören":-) Det är nyttigt att bli påminnd om att glappet mellan dyrviner och dussinviner inte alltid är så stort.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tror att det är det vinet som bara heter Reignac som slog alla storheterna. Vinet för 169 som heter Chateau de Reignac är, ngt förvillande, egendomens andravin.

    /arvid

    SvaraRadera
  3. Arvid, jag är lite osäker på om det är så, även om tanken slagit mig med.

    När jag tittade på Reignacs hemsida så finns 2a vinet (Château de Reignac) bara från och med 2007. Innan dess listar de bara sitt vin Grand vin de Reignac.

    Kan du bringa med klarhet i det hade det varit bra.

    SvaraRadera
  4. Det stämmer att det här är andravinet. Grand vin de Reignac har en enkel brun etikett och har ett lägre skördeuttag, äldre vinsstockar och en annan vinifiering och mognad. Det är rätt stor skillnad mellan cuvéerna där Grand vin är totalt balanserad medan chateaun är mer en kompetent superieur i klassisk bordeauxstil.

    SvaraRadera
  5. Det stämmer säkert. Det som förvirrade mig var att andravinet bara finns beskrivet sedan 2007 på hemsidan.

    Med andra ord är andravinet till en Bordeaux Superiore det närmaste jag kommer en First growth. Andravinerna till de slotten kan ju ändå kosta en lax eller två.

    SvaraRadera