2011-03-26

2007 Brewer-Clifton Mount Carmel Pinot Noir

För er som inte läst Cali Report #4 - gör det nu. Där kan man läsa om männen bakom kvällens vin, Greg Brewer och Steve Clifton.

Efter ett mycket lyckat prov av Cali-Cab från 2007, är det dags att prova en Pinot Noir. Jag har tidigare fått prova Carrie's i samma årgång och var väl i ärlighetens namn inte helt såld. Nu är det dock dags för 2007 Brewer-Clifton Mount Carmel.

Svårt att klara luftfuktigheten i Singapore?

Jag dricker den under Earth Hour i Singapore - vilket inte verkar vara en stor sak här om man tittar ut genom fönstret. Mörkret i lägenheten gör i alla fall att jag inte har någon aning om färgen. Doften är däremot inget man missar.

Generös likörtonad hallon- och svartvinbärsfrukt i botten, som med tid i glaset breddar sig och ger mer mörka frukter med blåbär och björnbär, dock med samma söta likörtouch. Det finns också toner av jord och undervegetation, kryddor med dragning åt den kanel det pratas om, men de sitter alla i baksätet till den söta frukten.

I munnen är vinet fylligt, för att vara en Pinot, med smooooth och lång munkänsla. Tätt vävd frukt som börjar med jordgubbar och hallon, för att skifta över till ett mörkare lag i den långa eftersmaken. Men i eftersmaken slår också en liten alkoholhetta igenom med söt värme. Att det kommer från ett svalare klimat skvallrar de exemplariska syrorna om. Strukturen finns där också med söta mogna tanniner bakom täta frukten.

Som helhet är det här ett riktigt bra vin - snyggt sammansatt. Jag var på väg att skriva ett snyggt hantverk, men det skulle nog tas som en förolämpning av vinmakare vars filosofi är att hålla sig ur vägen. Men det är inte riktigt min kopp te. Jag tycker det är lite för sött och likörtonat. Det kanske fixar sig med tid - men jag hade bara en flaska så det får jag aldrig veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar