2011-04-16

Aussie Chard

Jag dricker inte Chardonnay speciellt ofta, och när jag gör det är det ytterst sällan den kommer från Australien. Men nu är Mamma på besök och önskade sig en Chardonnay, så då fick det bli så.

Jag hittar en 2007 Yarra Ridge Chardonnay i hyllan och den får bli försökskanin. Yarra Valley ska ha lite kyligare klimat - mindre hett i alla fall - och borde kanske kunna erbjuda en lite mer återhållen stil? Yarra Yering har glatt mig vid ett antal tillfällen. Om Yarra Ridge hittar jag inte så mycket, förutom att de tillhör Foster's Group - som väl sålt sina vinföretag?


I nosen intar den söta frukten förarsätet. Tyvärr finns det inte så mycket mer i de andra sätena. Mogen persika, päron och lychee med en klart söt ton -  som en auslese Riesling, förutom mineraler och blommighet.

I munnen är vinet: Platt. Frukten saknar stuns, munkänslan saknar krispighet och syra. Någon fet fyllig frukt finns inte heller för den delen. Speciellt när det stigit bara någon grad över önskad välkylda temperatur blir det bara en tunn fadd smak i munnen. Nja.

Det var kanske inte så smart att prova med ett för enkelt vin som start. Det uppmanar inte till fortsatta utforskningar precis, utan intog en placering ganska långt ned på favoritlistan. Men mamma var glad.

3 kommentarer:

  1. Testa Giaconda eller Leeuwin Art Series istället. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har letat efter Giaconda, men inte hittat den. Eller snarare så svarar importören i Singapore inte på mejl. De ligger dock i en bra mycket högre prisklass än Yarra Ridge.

    SvaraRadera
  3. Stonier, Yering Station, Tamburlaine och Yalumba Wild Fermented är osså bra tips i mer humana prisklasser. Tamburlaine borde passa dig, bra syra.

    SvaraRadera