2011-05-21

Giaconda Warner Shiraz 2006

Ibland måste man hitta tiden att skriva om vissa viner. Nu är ett sådant tillfälle.


2006 Giaconda Warner Shiraz är fortfarande i sin ungdom med ett långt liv framför sig. En djup doft av svarta bigarråer, blåbär, en hel charkdisk med rökta korvar och bacon, samt några varv med pepparkvarnen. Läder och tobak samt en del blommiga fina övertoner. Visst är frukten mogen, men doften är inte sprungen ur en likörliknande fruktbomb. Bättre näsor än min skulle kunna hamna i Rhône, men min njuter länge av doften innan jag ens tar en klunk. 

Väl i munnen är vinet läskande med höga apelsinsyror, smeksamt med en fyllig precis fruktkärna, strukturerat med stöttande söta tanniner. Komplext med en kombination av mörka frukt, blodig biff, peppar och en småsträv örtig avslutning. Tanninerna tar steget fram från att ha gömt sig bakom frukten medan vinet sakta klingar av. Det kommer bli än mer smeksamt och komplext med ytterligare några år på rygg. Önskar jag hade några flaskor att dricka då.

Sedan sägs det att Giacondas Chardonnay ska vara ännu bättre - relativt sätt. Ska bli spännande att prova den flaskan.

Övrig nödvändig info: 13.5% alkohol. 1.5% Rousanne. 100% skruvkork.

PS. Miljöpartiet vill förbjuda (fortsatt) gårdsförsäljning av vin. Varför tänker jag på Don Quijote?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar