2011-06-11

Celebration

Efter ett avklarat styrelsemöte med lyckat resultat förtjänar jag en belöning när jag åter landar i Singapore. Dessutom måste jag rensa halsen efter den direkt hälsovådliga luftkvaliteten i  Shanghai - varje gång jag varit där undrar jag hur man kan bo där utan att få astma.


Firar gör man enligt god tradition med Champagne, och Laurent Perrier har en lite speciell plats i mitt hjärta. Kanske inte för att deras viner är så outstanding, men för ett mycket lyckosamt besök för många år sedan. Efter att ha gått på tråkiga standardiserade besök på t.ex. Moët, lyckades vi få till ett besök på L-P samtidigt som den nordiska agenten. Det blev en lång och trevlig eftermiddag som avslutades med att vi satt på marknadschefens kontor och drack, inte provade, champagne i ett par timmar.

Grand Siècle är L-Ps prestigechampagne, gjord på 50/50 Pinot Noir och Chardonnay. Allt från tolv olika grand cru-klassade vingårdar. Denna flaska är degogerad under första kvartalet 2007.

Nosen är först helt stängd, men öppnar efter ett tag upp lite och ger rostat bröd, steniga mineraler och en diskret citrusfrukt. Speciellt expressiv blir det dock aldrig i doften. I munnen bjuder det på desto mer. En len, krämig frukt med annans, gula äpplen och citrus. Till det kommer bröd och jäst, samt ett helt stenröse i svansen. En len mousse och runda mjuka syror ger en ganska fyllig och smeksam munkänsla, som sakta klingar av.

Detta är en riktigt bra skumpa - men så kostar det ju därefter. Den är fyllig, men ändå lättfotad, och jag tror den skulle göra sig alldeles utmärkt till mat som t.ex. grillad fisk. Nu dracks den till jobb-skvaller och debrief. Det var inte dumt det heller.


Som referens drar vi sedan korken ur en Veuve Clicquot, och då blir klasskillnaden uppenbar. Den är i jämförelse tunn och obalanserad med vassa syror. Den flaskan gick inte åt, det gjorde Grand Siècle.

Som avslutning bjuder jag på en miljöbild från hotellet. Det är inte kameran som gör det suddigt - man ser inte ens en kilometer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar