2011-07-28

2006 Colgate Shiraz Block 6

Ytterligare ett exempel på high-end shiraz som jag köpt på en utförsäljning. Är detta typiskt?



2006 Kay Brothers Shiraz Block 6 är en mörkt röd uppenbarelse med dragning åt det bruna hållet. Doften är grundad i mörk murrig frukt, med torkade plommon och russin. En näve fuktig jord, rostat kaffe, och en del ljusa blommiga toner. Men över allting ligger en matta av frisk mynta - den är riktigt framträdande och tar nästan över doftintrycken helt.

- Som att hångla upp ett gammalt fyllo som precis borstat tänderna, säger sambon. Hur vet hon det, undrar jag.

Vinet är fylligt i munnen och samtidigt smeksamt med nedslipade tanniner. Det är bra tryck och koncentration och eftersmaken är lång som en kommunal kafferast. Frukten är lite fräschare än den var i doften - det är inte bara söt torkad frukt, utan även lite färska jordgubbar och hallon. Mörka laget med läder och espresso finns också representerat. Örter och mint återkommer även här och adderar lite välbehövligt lyft för att undvika ett det blir alltför tungt och klimpigt. Syrorna är också på plats och tillsammans lyckas tricket med en hårsmån.

Vinet känns annars lite trött och bör nog drickas ganska snart. Jag undrar återigen om de här vinerna ska åldras så fort, eller om denna flaska lagrats i solen på balkongen. Snabbt åldrande och en överdos mint är inte ett vinnande koncept i min bok.

1 kommentar:

  1. "Hur vet hon det"?
    Det är bara min anständighet som förhindrar mig att smasha på det upplägget :-)

    SvaraRadera