2012-01-05

Tetsuya's Nyårslunch

Om ni någon gång har vägarna förbi Sydney och har tid och pengar över, se till att besöka Tetsuya's. Det är en lång väntlista så var ute i god tid, men jag lovar det är värt besväret.

Som extern referens kan nämnas att restaurangen t.ex. har placerat sig 4:a på World's Best 50 Restaurants, även om man nu har halkat hela vägen ned till plats 58. Men trots denna mer tillbakadragna plats är den något av det bästa jag ätit på.

Klickar du på bilden kanske du till och med kan läsa vad det står!

Maten. Avsmakningsmenyn innehåller tolv rätter inklusive amis och petit four. Och i princip alla var riktigt bra. Jag tycker oftast det är ganska ojämnt, men här var åtminstone åtta av de tio riktiga rätterna något som stod ut. De två avslutande kötträtterna var absolut goda, men inget att skriva hem om, vilket jag härmed inte gör. Sashimin och Scampin däremot imponerade storligen. Som en extra dimension till de goda smakerna och kombinationerna var texturen och munkänslan som var extremt mjuk och len. En extra stjärna delas också ut till paradnumret forell. Och Custard with Avruga. Och nog även krabban med gåslever. Osv. Total sett en stor matupplevelse tvärs hela menyn. Se ovan om ni klickar på bilden.

Vinpaketet. Det innehöll rejält tilltagna glas av en sake och åtta viner, med ganska bra klass på vinerna. OK, det var inte mogen DRC men absolut bra, och inga insmugna öl eller annat trams. De viner som var gjorda specifikt för Tetsuya's var inte heller de någon dåligt skrap, utan Torbrecks Mataro var en av de bättre under lunchen. Visst är det ett fokus på Australien, men det är svårt att klaga på med tanke på var vi ändå befinner oss. Jag önskar att fler restauranger skulle ha lika bra paket. Och rimligt prissatta för ~ 700 SEK.

Servicen. Att gå på lyxrestaurang med ett nio månader gammalt yrväder är kanske inte något jag rekommenderar eller ens hade planerat själv. Mitt förslag var att vi skulle komma och hälsa på i köket och inte äta, då det nog skulle bli struligt, men mr. Wakuda tyckte inte det var några problem. När vi kommer dit förstår vi. Efter ett tag börjar Henry bli lite less på att sitta vid bordet, och är dessutom trött och gnällig. Jag tar mitt pass och lägger honom i vagnen, och går ut i foajen för att "vagna" honom till sömns.

- Kan jag få ta?, frågar en kvinna ur personalen. Lätt förvånad och lättad lämnar jag över barnvagnen och återvänder till bordet. När jag kommer tillbaka tio minuter senare är mattan full av hjulspår, och Henry sover som en stock. När han efter sin tupplur vaknar till liv kommer personalen igen och erbjuder sig att bära runt på honom, när nästa rätt serveras. Allt detta med ett stort avslappnat leende på läpparna, och försäkran om att det inte är några problem, "vi är ju ändå ganska vana vid att ta hand om barn". Vi är lätt tagna vid denna service, och att vi inte behöver känna oss det minsta besvärade av stöket runt detta. Det känns som en stor extra stjärna i boken!

Även om man bortser från det praktiska med spontan barnpassning, så var det hög kvalitet på servicen. En kunnig sommelier som gladeligen lät mig blindprova och hjälpte mig med gissningar. Uppmärksam och närvarande serveringspersonal, osv. Och allting med en lite avslappnad aussie-stämning och glimten i ögat. Jag tror det är svårt att få in någon uppnosig strikt stämning hos dem!?

Detta var helt klart en av de bästa matupplevelserna på länge och väl värt den ganska tilltagna notan - Australien är inte billigt med nuvarande växelkurs. En komisk detalj är att Tetsuya Wakuda, som en av Australiens mest kända kockar, är talesman för Electrolux - samtidigt som en stor det av hans mat är rå.... Men han lär dock gladeligen ut hur man lagar mat med induktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar