2012-09-18

Rött vin för 100 kr. Fynd!

Förvisso en överdriven rubrik, men det är inte ofta jag hittar ett vin för hundralappen som jag tycker är speciellt bra, eller ens värda att dricka mer än en gång. Il Poggione har i flera årgångar (2004 och 2006) levererat en brunello för 28 EUR som inte blir ett rundningsmärke med de stora pojkarna.

Nu har jag fått hem 2010 Il Poggione Rosso di Montalcino som kan köpas för knappa 12 EUR i Europa. Gjort på den yngsta stockarna och inte så sträng uppfostran borde göra att det är ganska snabbt tillgänglig. Jag drar snabbt en kork för att se hur den levererar.


Nosen är fylld av ljust röda körsbär, lite bittermandel och mandelmassa, samt en anstrykning av parfymerade blomblad på toppen.

I munnen är det först ganska slutet och vresigt, men med ett par timmars luft vaknar det till liv. En slank uppenbarelse, med typiska italienska surkörsbär som bärande smak. Det fyller försiktigt ut med violer och kryddor. I svansen kommer lite sträv kärnbitterhet fram och ger ett torrt skönt bett som avskedshälsning. Det är dock inget under av varken längd eller komplexitet - betydligt mindre stoppning än storebror Brunello (i provade årgångar).

Det kanske är en släng av nostalgi, eftersom det var i Chianti mitt vinintresse började, men jag tycker det här har en härlig charm. Typiskt italienskt med höga syror, de klassiska körsbären och småsträv svans som ber om mat till sällskap. Detta kan man få för knappa 12 EUR. Och det är gott att dricka nu - knappast ett lagringsprojekt.

Varför hittar jag inte det här på Systembolaget?

Sedan måste jag nämna att i går släpptes de mest åtråvärda köken någonsin. Professionell köksutrustning gjord för hemmabruk. Något att sukta efter men knappast köpa, är jag rädd, då prislappen landar runt 80 000. Euro. Plus moms. Men kolla in Grand Cuisine.

Min nästa stekhäll?

5 kommentarer:

  1. Tycker ofta Rosso di Montalcino är grymt prisvärda. De få gånger man får tag på dom i Sverige vill säga.

    SvaraRadera
  2. Kul att höra att du tycker om vinet, provade exakt samma i somras och blev väldigt positivt överraskad.

    http://skiffergatan5.blogspot.it/2012/07/il-poggione-rosso-di-montalcino-2010_23.html


    Erik

    SvaraRadera
  3. Känns som 2010 kan vara en årgång när det går att göra riktiga RdM-klipp eller? Ser fram emot Molinaris version, vars 2008 är grym.

    SvaraRadera
  4. Jag har provat lite för lite, men detta smakprovet gav mersmak.

    Vanligtvis brukar väl annars vara att lite varmare år som t.ex. 2009 ger mer stoppning i de enklare vinerna, som får mer tryck de åren, och det är där man kan hitta fynd.

    Men som sagt, provat för lite. Skulle dock gärna ha en låda av det här som vardagsvin.

    SvaraRadera
  5. En bra kombiugn skulle räcka långt. Kan du fixa rabatt? ;)

    SvaraRadera